Letka 13: Knihu o piešťanských letcoch predstavia online

Balneologické múzeum Imricha Wintera vydalo dlho očakávanú knihu Stana Bursu s názvom Letka 13. Kvôli protiepidemickým opatreniam nemôže byť na jej slávnostnom predstavení prítomná verejnosť, predstavia ju preto cez facebookovú stránku Baleno múzeum.

Stano Bursa vo svojej knihe rozpráv príbehy členov Letky 13, ktorá vznikla v roku 1939 v Piešťanoch. Jej členovia bojovali počas druhej svetovej vojny na východnom fronte, ale aj bránili vzdušný priestor Slovenska. Letka za tragických okolností zanikla v roku 1944, ale viacerí piloti sa zapojili do Slovenského národného povstania.

Autor prináša pohľad na doteraz tabuizovanú a prehliadanú tému slovenského stíhacieho letectva v čase druhej svetovej vojny. Vychádza z pátrania v archívoch, ale aj z rozhovorov s vtedy ešte žijúcimi členmi letky alebo ich rodinnými príslušníkmi.

Knihu vydalo Balneologické múzeum Imricha Wintera. Jej slávnostné predstavenie bude kvôli protiepidemickým opatreniam bez prítomnosti verejnosti. Je možného však sledovať cez facebookovú stránku Baleno múzeum v priamom prenose v utorok 19. októbra o 16.30 h.

Vo Vile dr. Lisku je aktuálne prístupná výstava leteckých modelov. Verejnosť si ju môže pozrieť až do 30. novembra.


Vydanie knihy nadväzuje na výstavu, ktorú múzeum pripravilo v spolupráci s jej autorom v roku 2016. Prinášame text kurátora tejto výstavy Andreja Bolerázskeho.

Letka 13 vznikla na jeseň v roku 1939 reorganizáciou z letky 37. Organizačne spadala pod stíhaciu peruť II (veliteľ mjr. Vladimír Kačka) Leteckého pluku gen. M. R. Štefánika so sídlom v Piešťanoch. Po vypuknutí 2. svetovej vojny bola 2x nasadená na východnom fronte.

Prvé nasadenie bolo krátko po napadnutí ZSSR v lete 1941 (jún až august 1941), kedy letka podporovala Slovenské pozemné jednotky postupujúce po boku Nemecka do vnútrozemia ZSSR. V tejto fáze piloti bojovali na ešte predvojnových stíhacích dvojplošníkoch Avia B.534 československej výroby.

Po dvoch mesiacoch bola v dôsledku porúch a strát na technike letka stiahnutá na Slovensko a v nasledujúcom roku išla časť vybraných pilotov na preškolenie do okupovaného Dánska na moderné nemecké lietadlá Messerschmitt Bf 109.

Druhýkrát sa letka zúčastnila bojov proti Červenej armáde v období rokov 1942 až 1943. Tu už piloti bojovali začlenení do nemeckej Luftwaffe ako samostatná letecká jednotka. Frontová základňa letky 13 bola najdlhšie v Anape v Rusku na pobreží Čierneho mora.

Na východnom fronte dosiahla letka celkovo 215 zostrelov nepriateľských sovietskych lietadiel (čo tvorilo vyše 98 % všetkých zostrelov, ktoré cez vojnu dosiahlo slovenské letectvo).

Po stiahnutí z frontu bola letka 13 pretvorená na Pohotovostnú letku, ktorej úlohou bolo brániť západné Slovensko a hlavné mesto pred nepriateľskými náletmi.

To sa jej stalo aj osudným, keď 26.6.1944 bola počas leteckého boja s Američanmi prakticky zničená.

Po vypuknutí povstania sa väčšina pilotov letky 13 pridala k SNP alebo preletela na stranu Červenej armády.

Letka 13 tvorila elitnú časť slovenskej vojnovej armády. Z ideologických dôvodov (boj po boku Nemecka proti Sovietskemu zväzu) sa však o letke v minulom režime nemohlo verejne hovoriť ani písať a táto téma bola silne tabuizovaná.

Drvivá väčšina pilotov bola za účasť v boji proti ZSSR prepustená v 50. rokoch 20. storočia z armády. A to aj napriek tomu, že išlo o špičkových pilotov s frontovými skúsenosťami. Väčšine nepomohlo dokonca ani to, že sa pridali k SNP alebo sa stali súčasťou letectva československej armády bojujúcej po boku ZSSR pri oslobodzovaní Československa.


 

Text: Martin Palkovič Foto: Balneologické múzeum I. Wintera