Krajinský most opravia, cesta na Havran musí počkať
Trnavská župa čaká na kontrolu verejného obstarávania. Ak bude všetko v poriadku, ešte tento rok sa začne rekonštrukcia spodnej časti Krajinského mosta a približne 800 metrov dlhého úseku cesty v obci Banka. Most naposledy opravovali v lete 2014 (začiatok opravy na titulnej fotke). Na rekonštrukciu cesty vedúcej na Havran chce župa získať eurofondy.
Čakajú na kontrolu
O investičných plánoch Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) informoval jeho predseda Jozef Viskupič primátorov a starostov okresu Piešťany minulý týždeň. „Župa opraví z vlastných zdrojov úseky ciest Trebatice – Borovce a Krakovany až po hranicu kraja. Z prostriedkov Európskej únie zrekonštruujeme úsek cesty Banka vrátane Krajinského mosta v Piešťanoch,“ povedal J. Viskupič.
Spolu ide o investíciu vo výške 3 milióny eur, dve tretiny z tejto sumy bude stáť oprava spodnej časti Krajinského mosta a 800 metrov dlhého úseku cesty II/499 v obci Banka medzi mostom a križovatkou Topoľčianska – Bananská.
„Táto investícia by mohla byť realizovaná tento rok,“ dodal predseda TTSK. Podľa jeho slov už prebehla súťaž a bol vybraný dodávateľ: „Nateraz je to v rukách riadiaceho orgánu, ktorým je ministerstvo poľnohospodárstva. Nasledovať bude kontrola zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a môžeme to začať realizovať.“
Oprava bude bez uzávierky
S rekonštrukciou spodnej časti mosta nemajú byť spojené významnejšie dopravné obmedzenia, ktorých by sa mali obyvatelia regiónu obávať. Potvrdila to riaditeľka odboru dopravnej politiky TTSK Alexandra Silberhorn. Krajinský most bol pre motoristov dva mesiace uzatvorený počas leta 2014. Trnavská župa dala vtedy rozšíriť vozovku o 50 centimetrov, nahradiť jej jednotlivé vrstvy
a opraviť nosné prvky hornej stavby mosta. Hodnota zákazky bola vtedy 425-tisíc eur a prispel na ňu aj štát.
„Teraz ide o spodnú stavbu, takže maximálne môže prísť k čiastkovým dopravným obmedzeniam,“ povedala Alexandra Silberhorn. Pri oprave zákruty za mostom v obci Banka budú podľa jej slov pravdepodobne použité semafory, ktoré budú púšťať autá z oboch strán. Presný termín realizácie nie je podľa jej slov zatiaľ známy. „Dúfame, že sa to tento rok podarí.“
Čakajú na eurofondy
V ďalšej fáze chce TTSK nadviazať na rekonštrukciu krátkeho úseku cesty za Krajinským mostom a opraviť ju až po hranicu s Nitrianskym samosprávnym krajom, teda po motorest na Havrane. Je to približne 4 kilometre dlhý úsek. Plánovaný rozpočet prevyšuje sumu 3,7 milióna eur.
„Ide o cestu druhej triedy, ktorá je podmytá, zničená, zdevastovaná. Po častiach sa prepadáva, občas to tam zaplátajú, ale to je všetko. Už v roku 2016 ju geodeti zameriavali, aby pripravili podklady na projektovú dokumentáciu, ale nejako sa to zastavilo,“ uviedla Tatiana Julinyová, starostka obce Banka.
Podľa jej slov cestu zaťažujú nákladné autá, ktoré vozia materiál z kameňolomu pri Ducovom smerom na Nitru, čím obchádzajú cesty I. triedy a diaľnice: „To nám ničí cestu najviac.“
V roku 2017 sa na Banke dokonca zosypala časť krajnice. Odvtedy je tento úsek iba ohradený páskou a vyznačený dopravným značením. Správa a údržba ciest TTSK starostke odpovedala, že na opravu zatiaľ nie sú peniaze. Popri tejto komunikácii sú tiež zničené zvodidlá, prípadne chýbajú úplne. Povrch vozovky je na mnohých miestach v dezolátnom stave.
Kvôli nákladným autám, ktoré túto cestu často využívajú, je potrebné zosilniť únosnosť podložia, stabilizovať svahy aj krajnice a upraviť odvodňovacie zariadenia. Trnavský samosprávny kraj na to už má spracovanú projektovú dokumentáciu, ale keďže ide o značnú investíciu, chce podľa Alexandry Silberhorn počkať na výzvu, ktorá by mu umožnila čerpať prostriedky z fondov Európskej únie.
Text a foto: Martin Palkovič