Kovové časti Kolonádového mosta budú tyrkysové
Pôvodná farba navrhnutá architektom Emilom Bellušom bola odlišná od súčasnej svetlomodrej. Potvrdili to sondy, na základe ktorých bude Kolonádový most po rekonštrukcii tyrkysový.
Informácia o farbe okenných rámov a zábradlia, ktorú pred dvoma týždňami zverejnila radnica, nebola presná. Pre portál zpiešťan.sk to potvrdil autor projektu rekonštrukcie Kolonádového mosta Bohuslav Pernecký: „Pôvodná farba kovových častí mosta (rámy okien, zábradlia) navrhnutá jeho autorom bola odlišná od dnešnej svetlomodrej. Zjednodušene sa dá hovoriť o zelenej, ide však skôr o odtieň tyrkysovej.“
Originálna farba bola podľa jeho slov nájdená sondami pod súčasnými nánosmi. Odsúhlasili ju odborníci z Krajského pamiatkového úradu Trnava, ktorí na rozsiahlu opravu tejto národnej kultúrnej pamiatky dozerajú.
„Priebežne v rámci kontrolných dní stavby bude zadefinovaná aj v nomenklatúre RAL,“ dodal architekt B. Pernecký.
Údiv nad farbou okenných rámov vznikol podľa jeho slov aj pri rekonštrukcii Poštového a telegrafného úradu Piešťany.
„Keď sme navrhovali rekonštrukciu pošty, okná na budove mali rámy v kombinácii hnedej a slonovej kosti. Pamiatkari vtedy upozornili, že podľa sond bola pôvodná farebnosť rámov červená. Zdalo sa to neobvyklé, tiež to vyvolalo údiv, ale rešpektovali sme pôvodný zámer autora a dnes červené rámy okien neodmysliteľne k tejto budove patria,“ vysvetlil B. Pernecký.
Autorom Poštového a telegrafného úradu Piešťany je taktiež Emil Belluš. Jeho ďalšou stavbou v Piešťanoch je bývalá budova Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej na Námestí SNP, ktorá pôvodne slúžila ako okresný úrad.
Rekonštrukcia Kolonádového mosta začala 12. júna a má trvať najviac 15 mesiacov. Jednej z najlepších ukážok funkcionalistickej architektúry na Slovensku vráti konštrukčnú čistotu a krištáľovú priehľadnosť.
Text a foto: Martin Palkovič