Cinematik vráti na veľké plátna mimoriadne filmy dejín
Cinematik sa vyberie 60-50-40, ale aj 30 rokov späť, aby vrátil na veľké plátna mimoriadne filmy minulosti. Tie, ktoré dodnes ovplyvňujú filmových tvorcov a ktoré sú stále aktuálne aj pre moderných cinefilov.
Falsch (1987) r. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne
Letisko uprostred noci. Z malého štvormotorového lietadla vystupuje jediný pasažier Joe, ktorý opustil Berlín pred viac ako 40 rokmi. Víta ho jedenásť ľudí. Všetci sú Židia. Muž v nich rozpoznáva členov svojej vlastnej rodiny Falschovcov, ktorí zomreli počas druhej svetovej vojny. Všetci sa stali obeťami nacistického holokaustu. Celovečerný hraný debut slávnych bratov Dardennovcov.
Hardcore (1979) r. Paul Schrader
Jeho dcéra je nezvestná a tak najme súkromného detektíva, aby sa dozvedel, že sa objavila v lacnom porno filme. Rozhodne sa osobne ju priniesť späť a tak sa vydáva na cestu pochybným podsvetím kalifornského zábavného priemyslu pre dospelých. „Hardcore Paula Schradera je pre mňa jedným z najlepších amerických filmov 70. rokov. Stopári Johna Forda prepísaní cez softcore porno a existencializmus. Otec sa zúfalo snaží zachrániť svoju dcéru v špinavom Los Angeles. Veľká krížová výprava a podobenstvo o nebezpečí duchovej pýchy.“ – Fabrice du Welz
Blízke stretnutie tretieho druhu / Close Encounters of the Third Kind (1977) r. Steven Spielberg
Jeden z najslávnejších sci-fi filmov, ktorý podľa vlastného scenára nakrútil vtedy len 31 ročný Steven Spielberg. Inšpiroval sa tajomnými, nevysvetliteľnými javmi – UFO a dômyselne rozohral fantastický film o stretnutí s mimozemskou civilizáciou. Jedným z hrdinov príbehu je obyčajný Američan Roy Neary, ktorý zbadá tajomné svetlá na nočnej oblohe. Podobné svetlá sa objavujú aj nad ďalšími oblasťami. Slávny spisovateľ Ray Bradbury (451 stupňov Fahrenheita) vyhlásil, že ide o najvýznamnejší sci-fi, ktorý bol kedy nakrútený.
Hostia / The Visitors (1972) r. Elia Kazan
Bill Schmidt je veterán vietnamskej vojny, ktorý žije na vidieku so svojou priateľkou Marthou a ich malým dieťaťom. Jedného dňa sa u nich nečakane zastavia dvaja starý kamaráti z vojny. Tony a Mike nemajú v pláne iba zdvorilostnú návštevu. Zaujíma ich pomsta. „Elia Kazan nakrútil tento film ďaleko od Hollywoodu a znovu sa ponoril do svojej obľúbenej témy: obvinenie. Intenzívna „huis clos“ (situácia bez východiska) Klaustrofobické, silné napätie a vnútorné výbušné násilie. Hostia, napísaní Kazanovým synom a nakrútení s prakticky neznámymi hercami (je to prvý film Jamesa Woodsa), sú filmom veľkého režiséra, ktorý sa snaží pretvoriť svoje umenie…“ – Fabrice du Welz
Vytrženie / Rapture (1965) r. John Guillermin
Agnes je mladá, izolovaná žena, ktorú jej prehnane starostlivý a cynický otec ukrýva pred svetom. Vyrastá iba so slúžkou, ktorá jej robí spoločnosť, a strašiakom, ktorý je jej kamarátom. Keď k nim príde utečenec Joseph prosiac o prístrešie, Agnes sa do neho zamiluje… „Vytrženie, ktoré nakrútil režisér filmov Sklenené peklo a Smrť na Níle, je príbeh o dospievaní, temná, gotická fantázia, realisticko romantické prebudenie a pravdepodobne jeden z najkrajších teen filmov svojej doby. Málo známy film, ktorý musí by znovu objavený.“ – Fabrice du Welz
Mzda strachu / The Wages of Fear (1953) r. Henri-Georges Clouzot
Kdesi v juhoamerickej džungli na odľahlom ropnom poli potrebujú zásoby nitroglycerínu. Ropná spoločnosť najmä štyroch mužov, aby zásoby dopravili v dvoch kamiónoch. Z dvoch posádok sa stanú rivali na drsných odľahlých cestách, na ktorých môže aj najmenšie trhnutie skončiť smrťou. „Pravdepodobne jeden z mojich najobľúbenejších filmov. Štyri zúfalé postavy bez ilúzií v napínavom akčnom filme. Silná štúdia ľudskej podstaty a zlyhania. H. G. Clouzot bol majstrovským režisérom.“ – Fabrice du Welz
Zdroj: cinematik.sk